Jak stworzyć przyjazny UX na stronie?
14 marca, 2021Strony internetowe czy aplikacje mają służyć użytkownika i właśnie z myślą o ich wygodzie powinny być projektowane. Dziedziną, która zajmuje się procesem tworzenia przyjaznych w użytkowaniu programów, jest właśnie UX. Przyjrzymy się, jak powinno to wyglądać w praktyce.
Co to jest UX
UX to skrót od terminu User Experience. Tłumacząc dosłownie, to doświadczenie użytkownika. Zawiera w sobie szereg procedur badawczych, testowych i projektowych, które składają się na jak najlepsze dopasowanie wyglądu i działania interfejsu z punktu widzenia użytkownika.
Ma to bezpośrednie przełożenie na to, czy użytkownik będzie z nasze strony chętnie korzystał i czy witryna będzie dla niego atrakcyjna na tyle, by do niej powracać. To z kolei przekłada się na uzyskanie dobrego współczynnika kontrowersji, czyli odsetka osób, które wykonują na stronie zaplanowane przez Ciebie akcje, np. dokonują zakupu, czy zapisują się na Twoją listę mailingową.
Gdy nawigacja na stronie jest nieintuicyjna, teksty niezrozumiałe a przyciski umiejscowione w niewidocznych miejscach to bardzo prawdopodobne, że użytkownik nie będzie chciał korzystać z takiej witryny. Jeśli sprzedaż jest naszym cele biznesowym, to ścieżka zakupowa musi być zaprojektowana w jasny i przejrzysty sposób.
Tworzenie przyjaznego UX
User Experience łączy elementy wiedzy różnych dziedzin nauki – psychologii, socjologii, marketingu czy filologii. Tak szeroki zakres umiejętności przekłada się na możliwość mierzenia się z różnorodnymi wyzwaniami stojącymi na drodze projektanta użyteczności doświadczeń. Podstawą tworzenia przyjazne UX jest odpowiedzenie na pytanie, jakie są potrzeby i oczekiwania użytkownika.
Dlatego najpierw warto zacząć od badań nad tym obszarem, bo dokładnie wiedzieć co chcemy stworzyć i na jakie potrzeby ma odpowiadać nasz produkt. Pamiętamy przy tym zachować perspektywę użytkownika jako nadrzędną. Dobrze, aby zawsze wiedział, gdzie się znajduje na stronie, jakie kroki są przed nim, jakie ma opcje wyboru.
Projekt powinien jak najbardziej wyręczać odbiorcę w myśleniu, przyciski powinny być łatwo widoczne, ustawione we właściwej kolejności. Pół do samodzielnego wypełnienia powinno być jak najmniej. Poruszanie po stronie powinno być efektywne i intuicyjne. Komunikaty muszą być jednoznaczne i nie mogą przytłaczać tak jak pozostałe treści strony.
Najczęściej popełniane błędy w projektowaniu UX
Jak w każdej dziedzinie, możemy wskazać kilka błędów, których warto unikać, projektując User Experience lub jakie błędy można wykluczyć, inwestując w dobrych specjalistów tej branży. Pierwsza nieprawidłowość wiąże się z przeładowaniem strony, wpływa to na jej nieczytelność. Może być to spowodowane rozbiciem długiego tekstu na dwie kolumny, co rozprasza użytkownika. Kolejną wadą może być zbyt duża lub zbyt mała ilość przycisków dotyczących podstawowych akcji na stronie.
Kluczowe przyciski muszą być odpowiednio widoczne i nie sąsiadować bezpośrednio z innymi, by nie powodować błędnych akcji. Jeśli chodzi stronę wizualną, to warto zadbać o właściwy kontrast, przejrzystość i design. Zbytnie przeładowanie tworzy chaos, ale gdy wszystko wygląda tak samo to również niekorzystnie działa na odbiorcę, który może nie wychwycić ważnych informacji i pominąć ważne przyciski. UX dąży, więc do zachowania równowagi między łatwością użytkowania a estetyką i celami biznesowymi.